Så gör du en marknadsundersökning: En enkel guide steg-för-steg
Att genomföra en marknadsundersökning är en avgörande del av att starta ett nytt företag. Det hjälper dig att förstå din målgrupp, konkurrens och marknadens behov. Här är en steg-för-steg guide för att göra en effektiv marknadsundersökning.
-
Definiera syftet
Bestäm vad du vill ta reda på, t.ex. kundpreferenser, marknadens storlek eller konkurrensanalys.
-
Välj metod
Använd enkäter, intervjuer, observationer eller sekundärdata för att samla in information.
-
Utforma frågor
Skapa tydliga och relevanta frågor som hjälper dig att få de insikter du behöver.
-
Samla in data
Distribuera enkäterna, genomför intervjuer och samla in observationer.
-
Analysera data
Försök identifiera mönster och trender i den insamlade datan.
-
Dra slutsatser
Baserat på analysen, dra slutsatser om marknadens tillstånd och kundernas behov.
-
Presentera resultaten
Sammanställ dina fynd i en rapport eller presentation för att kommunicera dina insikter. Dina resultat ska du ha med i din affärsplan.
-
Agera på insikterna
Använd insikterna för att fatta informerade affärsbeslut och anpassa din strategi.
Det där låter ju lite torrt och kanske luddigt. Låt oss ta ett exempel. Säg att du funderar på att öppna ett hunddagis. En marknadsundersökning för den affärsidén skulle kunna se ut ungefär så här:
Marknadsundersökning för att öppna ett hunddagis
Definiera syftet
Du vill veta om det finns tillräcklig efterfrågan på ett hunddagis i ditt område och vilka tjänster hundägare efterfrågar mest.
Välj metod
- Enkäter: Det här kan ju vara lite svårt. Hur ska man hitta några som vill svara på enkäten? Om du lägger ut din enkät på nätet kan du sprida länken. Kontakta lokala hundklubbar, veterinärkliniker, djuraffärer och andra relevanta platser där hundägare samlas. Be om tillåtelse att dela enkäten med deras medlemmar eller kunder.Använd dina egna nätverk, be vänner, familj och bekanta att dela enkäten.
- Intervjuer: Prata med hundägare, veterinärer och djuraffärer. Ge dig ut på mässor eller evenemang och fråga besökare. Ta en tur till hundrastgårdar och prata med hundägarna där.
- Observationer: Analysera online recensioner och omdömen av befintliga hunddagis. Snoka på nätet och i sociala medier. Vad säger folk om dina konkurrenter? Och går det att dra några slutsatser om vad de behöver och vill ha?
- Sekundärdata: Analysera data om husdjursägande och efterfrågan på hunddagistjänster.
Utforma Frågor
Exempel på frågor:
- Hur ofta behöver du dagis för din hund?
- Vilka tjänster skulle du vilja ha på ett hunddagis (t.ex. träning, grooming)?
- Vad är viktigast för dig när du väljer ett hunddagis (pris, kvalitet på tjänsterna, närhet)?
Samla in data
Distribuera enkäterna via sociala medier, lokala hundklubbar och veterinärkliniker. Genomför intervjuer och läs online recensioner.
Analysera data
Identifiera mönster och trender, t.ex. vilken typ av tjänster som är mest efterfrågade och hur ofta hundägare behöver dagistjänster.
Dra slutsatser
Slutsatsen kan vara att det finns en stark efterfrågan på ett hunddagis med extra tjänster som träning och grooming.
Presentera resultaten
Sammanställ dina resultat i en rapport som visar efterfrågan, kundpreferenser och potentiella marknadsluckor. In med det i affärsplanen!
Agera på insikterna
Använd insikterna för att utveckla ett konkurrenskraftigt erbjudande, prissätta dina tjänster och skapa en marknadsföringsstrategi.
Att genomföra en marknadsundersökning är en viktig del av att starta vilken verksamhet som helst. Genom att förstå din marknad och dina kunders behov kan du bättre anpassa ditt erbjudande och öka dina chanser för framgång. Oavsett vilken bransch du är intresserad av, kommer en noggrant genomförd marknadsundersökning att ge dig värdefulla insikter som kan leda till en mer informerad och effektiv affärsstrategi.
Läs även
Hur du bygger ditt cv för bästa resultat
Ungefär hälften av arbetsgivarna läser bara inledningen och första halvan av ditt cv. Hur gör man för att få arbetsgivaren intresserad med en gång?
Spontanansökan och intresseanmälan
Det går bra att söka jobb även om det inte finns något jobb ute på annons. Du gör helt enkelt en spontanansökan eller intresseanmälan. Det är ett bra sätt att få en intressant arbetsgivare att få upp ögonen för dig och du är med i matchen direkt när det uppstår ett anställningsbehov.
Stresscoachens bästa råd till dig som har det lite kämpigare
Jobbcoachen Hanna Wendeler har gedigen utbildning inom stresshantering och är certifierad stresscoach och självkänsla- och ACC coach (acceptance and commitment coaching). Hon har lång erfarenhet av att hjälpa människor som drabbas av stress i samband med perioder av arbetslöshet. Här ger hon råd om hur du kan tänka för att hjälpa dig själv när du upplever stress i arbetssökandet.
Omställningsstudiestöd
Börja plugga men behåll 80% av lönen. Låter det för bra för att vara sant? Man skulle kunna tro det men med det nya omställningsstudiestödet finns den möjligheten.
Aventus erbjuder Rusta och matcha i Kalmar och Göteborg
Aventus har sedan 1986 coachat tusentals människor vidare till nästa steg i karriären. När du är redo för det steget, väljer du Aventus i Göteborg eller Kalmar som leverantör för Rusta och matcha. Med Aventus får du gedigen jobbcoachning där allt fokus är på dig och ditt nästa jobb.