
Så gör du en marknadsundersökning: En enkel guide steg-för-steg
Att genomföra en marknadsundersökning är en avgörande del av att starta ett nytt företag. Det hjälper dig att förstå din målgrupp, konkurrens och marknadens behov. Här är en steg-för-steg guide för att göra en effektiv marknadsundersökning.
-
Definiera syftet
Bestäm vad du vill ta reda på, t.ex. kundpreferenser, marknadens storlek eller konkurrensanalys.
-
Välj metod
Använd enkäter, intervjuer, observationer eller sekundärdata för att samla in information.
-
Utforma frågor
Skapa tydliga och relevanta frågor som hjälper dig att få de insikter du behöver.
-
Samla in data
Distribuera enkäterna, genomför intervjuer och samla in observationer.
-
Analysera data
Försök identifiera mönster och trender i den insamlade datan.
-
Dra slutsatser
Baserat på analysen, dra slutsatser om marknadens tillstånd och kundernas behov.
-
Presentera resultaten
Sammanställ dina fynd i en rapport eller presentation för att kommunicera dina insikter. Dina resultat ska du ha med i din affärsplan.
-
Agera på insikterna
Använd insikterna för att fatta informerade affärsbeslut och anpassa din strategi.
Det där låter ju lite torrt och kanske luddigt. Låt oss ta ett exempel. Säg att du funderar på att öppna ett hunddagis. En marknadsundersökning för den affärsidén skulle kunna se ut ungefär så här:
Marknadsundersökning för att öppna ett hunddagis

Definiera syftet
Du vill veta om det finns tillräcklig efterfrågan på ett hunddagis i ditt område och vilka tjänster hundägare efterfrågar mest.

Välj metod
- Enkäter: Det här kan ju vara lite svårt. Hur ska man hitta några som vill svara på enkäten? Om du lägger ut din enkät på nätet kan du sprida länken. Kontakta lokala hundklubbar, veterinärkliniker, djuraffärer och andra relevanta platser där hundägare samlas. Be om tillåtelse att dela enkäten med deras medlemmar eller kunder.Använd dina egna nätverk, be vänner, familj och bekanta att dela enkäten.
- Intervjuer: Prata med hundägare, veterinärer och djuraffärer. Ge dig ut på mässor eller evenemang och fråga besökare. Ta en tur till hundrastgårdar och prata med hundägarna där.
- Observationer: Analysera online recensioner och omdömen av befintliga hunddagis. Snoka på nätet och i sociala medier. Vad säger folk om dina konkurrenter? Och går det att dra några slutsatser om vad de behöver och vill ha?
- Sekundärdata: Analysera data om husdjursägande och efterfrågan på hunddagistjänster.

Utforma Frågor
Exempel på frågor:
- Hur ofta behöver du dagis för din hund?
- Vilka tjänster skulle du vilja ha på ett hunddagis (t.ex. träning, grooming)?
- Vad är viktigast för dig när du väljer ett hunddagis (pris, kvalitet på tjänsterna, närhet)?

Samla in data
Distribuera enkäterna via sociala medier, lokala hundklubbar och veterinärkliniker. Genomför intervjuer och läs online recensioner.

Analysera data
Identifiera mönster och trender, t.ex. vilken typ av tjänster som är mest efterfrågade och hur ofta hundägare behöver dagistjänster.

Dra slutsatser
Slutsatsen kan vara att det finns en stark efterfrågan på ett hunddagis med extra tjänster som träning och grooming.

Presentera resultaten
Sammanställ dina resultat i en rapport som visar efterfrågan, kundpreferenser och potentiella marknadsluckor. In med det i affärsplanen!

Agera på insikterna
Använd insikterna för att utveckla ett konkurrenskraftigt erbjudande, prissätta dina tjänster och skapa en marknadsföringsstrategi.
Att genomföra en marknadsundersökning är en viktig del av att starta vilken verksamhet som helst. Genom att förstå din marknad och dina kunders behov kan du bättre anpassa ditt erbjudande och öka dina chanser för framgång. Oavsett vilken bransch du är intresserad av, kommer en noggrant genomförd marknadsundersökning att ge dig värdefulla insikter som kan leda till en mer informerad och effektiv affärsstrategi.

Läs även

Omställningsstudiestöd
Börja plugga men behåll 80% av lönen. Låter det för bra för att vara sant? Man skulle kunna tro det men med det nya omställningsstudiestödet finns den möjligheten.

Börja nätverka som ett proffs
Det är bra att ta varje tillfälle i akt att nätverka. Vad är en hisspitch egentligen och varför ska du förbereda en sådan? Den kan vara bra att ha inövad och klar. Du vet aldrig när du kan behöva använda dina nätverkarskills.

Bra jobbsökarvanor
Att få till bra rutiner när man söker jobb är inte det lättaste. Plötsligt har man tappat styrfart och det är svårt att få någonting gjort. Här har du våra bästa råd för att orka hålla igång även när det känns motigt.

Tre metoder för produktivitet - testa vilken som är din favorit!
När man söker jobb är det man själv som är arbetsledare och har ansvar för för att saker blir gjorda. För att underlätta tillvaron finns många olika sätt att öka produktiviteten. Testa och se vilken som funkar bäst för dig.

Aventus erbjuder Rusta och matcha i Kalmar och Göteborg
Aventus har sedan 1986 coachat tusentals människor vidare till nästa steg i karriären. När du är redo för det steget, väljer du Aventus i Göteborg eller Kalmar som leverantör för Rusta och matcha. Med Aventus får du gedigen jobbcoachning där allt fokus är på dig och ditt nästa jobb.