Tre metoder för produktivitet - testa vilken som är din favorit!
Det finns många olika metoder för att öka produktivitet och effektivitet på sin arbetsplats. När du är arbetssökande så är ju ditt jobbsökande faktiskt ditt jobb, därför går det alldeles utmärkt att använda sig av de här metoderna även för detta. Resultatet kan bli en bättre utnyttjad dag och nöjdhet att du fått gjort det du ska. Här kommer ett par av de metoder som kanske kan hjälpa dig att få ännu mer produktiva dagar!
Tvåminutersregeln
Regeln är: Om det går på under två minuter – gör det direkt. Många gånger ligger det tankar och uppgifter och skvalpar i huvudet på oss, utan att vi gör något åt dem. Du kanske går och funderar på vad som egentligen var sista ansökningsdatum för det där jobbet du tänkt söka, du kanske går och tänker på ett mail du behöver skriva eller svara på eller på eller att du ska kolla upp vilket datum du kan anmäla dig till högskoleprovet. Alla dessa saker kan lätt göras på två minuter, men kan i värsta fall skjutas fram i flera veckor eller ännu längre. Genom att öva på att direkt agera när en sådan två-minuters-uppgift dyker upp så kommer det öka din produktivitet. Det kommer också öva din förmåga att agera direkt så att det till slut blir en vana, av den anledningen fungerar den här metoden bra om du vill sluta skjuta upp saker. Här får du motivation och en känsla av att vara effektiv, vilket ökar motivationen. Du får också mer utrymme för att fundera på andra saker och det gör det ofta lättare att fortsätta på det spåret du börjat på. Det minskar också att saker glöms bort, vilket ofta händer när vi tänker: ”Äh, det kan jag göra sen”.
Blockmetoden
Den här produktivitets-metoden går ut på att dela in dina uppgifter för dagen i olika tidsblock, till exempel gå igenom mejl 10 minuter, leta annonser 30 minuter, skriva personligt brev i 60 minuter, undersöka en ny jobbsökarsida 15 minuter etc. Metoden bygger på att de uppgifter vi inte sätter en tidsram runt ofta har en tendens att flyta ut och ta så lång tid vi låter dem ta. Om du tänker att du ska leta annonser under dagen, så kan den uppgiften ta hela dagen fastän själva uppgiften i sig inte tar längre tid än kanske en timme. Genom den här metoden bestämmer du själv hur lång tid en uppgift rimligtvis kan ta och då blir du mer effektiv under den tiden. Det gör det också lättare att hålla fokus på uppgiften och inte sväva ut i andra uppgifter, tankar eller aktiviteter. Glöm inte att planera in dina raster också – för att spara dina ögon, hjärna och rygg från att sitta framför datorn under för långa perioder.
Ät grodan
Den här metoden handlar om att hitta den uppgift som är den mest utmanande eller tråkiga/svåra uppgiften och att göra den först, eller som man uttrycker det i den här metoden: att äta grodan. De jobbiga sakerna skjuts ofta framför oss, men i den här metoden så ska du alltså göra precis tvärtom. Tanken är att du genom att göra den värsta uppgiften först, har det värsta gjort och dagen kan bara bli bättre från det! Bonus är att du får en positiv känsla resten av dagen – vilket ger mer produktivitet. Resten av uppgifterna känns lätta i jämförelse. Det är få saker som tar mer energi än att ha en uppgift som hänger över axeln och skapar ångest. Så låt inte grodan sitta där bredvid dig på tallriken hela dagen – ät upp den direkt!
Taggar
Tips från coachenLäs även
En guide till ett video-cv steg för steg
Ett video-cv kan vara ett sätt att sticka ut lite extra när man söker jobb. Men vad ska man tänka på och hur gör man? Här får du en guide steg för steg.
Content is king - söka jobb med Instagram
Använda sociala medier när man söker jobb är en bra idé. Men Instagram då? Är det verkligen nåt man kan använda? Jajamän! Här kommer några tips på vägen.
Att göra eller inte göra - varför du skjuter upp saker och hur du kan börja förändra det
Är det svårt att få saker gjorda och hamnar du framför en serie eller slösurfar istället för att ta tag i allt? Du är långt ifrån ensam och det handlar inte om att du är lat eller att det är fel på dig. Läs om vad uppskjutarbeteende beror på och hur du kan hjälpa dig själv att hantera det.
Fem saker som är bra att tänka på när du fått nytt jobb
Att få ett nytt jobb kan göra att man blir så glad att man glömmer bort att det finns några saker att tänka på nu också. Här får du fem saker att ta med dig när du landat jobbet.
Aventus erbjuder Rusta och matcha i Kalmar och Göteborg
Aventus har sedan 1986 coachat tusentals människor vidare till nästa steg i karriären. När du är redo för det steget, väljer du Aventus i Göteborg eller Kalmar som leverantör för Rusta och matcha. Med Aventus får du gedigen jobbcoachning där allt fokus är på dig och ditt nästa jobb.