kvinna i gul hjälp och reflexjacka skriver i ett anteckningsblock

Ett personligt brev som gör att du sticker ut

Ett personligt brev ska hjälpa arbetsgivaren att få veta lite mer om dig. Men det handlar inte om att de vill veta mer om dig som privatperson. De vill veta lite mer om vad som gör att du passar för att jobba hos dem. Vilka egenskaper och kompetenser har du som gör att du skulle passa som handen i handsken? Och vad är det som gör att du vill ha jobbet?

Det här betyder att du måste anpassa ditt brev efter varje jobb du söker. Om du har ett standardbrev som du skickar med varje gång du söker jobb kommer någon som är van att läsa ansökningar se det på mils avstånd. De kommer tolka det som att du inte är så där jätteintresserad av just det här jobbet. Du verkar att verka vara någon som söker jobb i största allmänhet och som söker vad som helst utan att bry sig så mycket om vad.

 

Ett personligt brev behövs för att söka jobb

Ett personligt brev kompletterar ditt cv när du söker jobb. De flesta arbetsgivare börjar visserligen ofta ditt cv innan de tittar på det personliga brevet, men ett personligt brev är viktigt för att söka jobb på ett bra sätt. Det räcker inte med bara det ena eller det andra. Ett cv är en sammanfattning av dina kompetenser och dina arbetslivserfarenheter. Även om du ska anpassa ditt cv efter vilket jobb du söker så är det ändå mer eller mindre likadant för varje ansökan. I det personliga brevet däremot kan du verkligen gå in på varför du ska ha just det här speceifika jobbet.

Ditt cv och ditt personliga brev ska matcha varandra och passa ihop. Du ska inte upprepa saker som redan står i cv:t men du ska lyfta fram saker som visar att din erfarenhet och allt du kan gör dig till den person de behöver anställa. Du ska berätta om varför du vill söka just det här jobbet.

 

Gör research först

Läs på om företaget. Läs på deras hemsida och scrolla igenom deras sociala medier. Googla och se om du kan hitta saker som skrivits om dem. Förhoppningsvis kan du hitta något som gör att du kan formulera en bra anledning till varför du vill jobba just hos dem. Ju mer du vet om arbetsgivaren desto bättre är det. 

Känner du någon som jobbar där har du riktig tur. Försök få ut så mycket information som möjligt. Kan du hänvisa till din kompis/bekant i brevet kan det ge det lilla extra.

 

Börja med det viktigaste

Räkna inte med att någon läser ditt brev till slutet om du inte fångat intresset redan i första halvan. Dina bästa argument för varför du är rätt för jobbet måste komma först.

Sätt en bra rubrik. Bara för det heter brev måste du inte börja med ”Hej!”. Och skriv absolut inte något högtravande eller formellt. ”Härmed ansöker jag om tjänsten som…” är en urusel början. Undvik!

 

Vad frågar de efter egentligen?

När du läser en platsannons ska du leta efter nyckelord. De talar om vilka saker som är viktiga för arbetsgivaren när de ska anställa. Vilka kompetenser och egenskaper letar de efter? Det här ska du se till att du matchar i ditt brev.

Det kan till exempel stå så här:

Du behöver kunna anpassa dig till förändrade situationer och skapa förtroende och tillit.

Då ska du se till att det framgår att du har de egenskaperna. Men nu gäller det att vara listig. Du kan räkna med att arbetsgivaren kommer få in en massa ansökningar med folk som säger att de ”kan anpassa sig till förändrade situationer och är bra på att skapa förtroende och tillit”. Men om du istället för att upprepa orden ger exempel på hur du visat att du har de egenskaperna så blir det trovärdigt.

Du kan till exempel skriva:

”När jag jobbade i kundtjänsten behövde jag alltid vara flexibel. Jag var alltid beredd på att alla möjliga problem kunde dyka upp. Det gällde också att kunderna kunde känna att jag var pålitlig och kunde hjälpa dem.”

 

Personligt men inte privat

Var professionell när du skriver men inte högtravande. Använd inte ord eller ett språk som du inte använder i vanliga fall. Du ska fokusera på sådant som har med jobbet att göra. Varifrån du kommer och din exakta ålder är till exempel saker du kan skippa.

Vad du har för fritidsintressen är inte heller särskilt intressant. Kanske kan det vara något att ta upp om det visar på att du har egenskaper eller kompetenser som behövs i jobbet. Men koppla ihop det då. Om du till exempel är ledare för ett knattelag i fotboll kan du ha det som exempel på att du har ledaregenskaper. Den som kan hålla ordning på en hop med 7-åringar kan nog vara bra på att motivera andra.

 

Hur ett personligt brev se ut?

Du får inte vara långrandig när du skriver ditt personliga brev. Ditt cv kan vara på två sidor men ditt brev får max vara en A4. Och det betyder inte att du ska klämma ihop texten och skriva med små bokstäver och tätt mellan raderna för att få in så mycket som möjligt.

Det måste vara så lättläst som möjligt. Den som läser det kommer förmodligen inte läsa alls om det är svårläst.

  • Det ska vara luftigt med ordentliga styckebrytningar.
  • 12 punkter brukar vara en lagom storlek och radavståndet 1,5.
  • Använd ett enkelt typsnitt, t ex Times.
  • Ha bra med marginaler både på sidorna och i över- och underkant.

Glöm för allt i världen inte bort att ha dina kontaktuppgifter med i brevet. Namn, telefonnummer och e-post är det viktigaste men du kan absolut ha med din hemadress också. Har du en LinkeIn-profil kan du lägga med en länk till den också. (Men se till att din LinkedIn-profil är uppdaterad och bra.) Det ska vara lätt att kontakta dig.

Du behöver inte krångla till utseendet. Hellre en stilren sida än massa krusiduller som kan göra det rörigt om du inte vet vad du håller på med. Det gör förstås inget om du har en snygg och genomtänkt layout, men det är inte det som är det viktiga. Utsmyckningar ska tillföra något. Inte bara vara där för sakens skull.

Se gärna till att ditt personliga brev och ditt cv matchar varandra utseendemässigt. Använd gärna samma typsnitt och samma typ av layout.

En viktig sak att tänka på är vilket filformat du använder när du sen ska mejla iväg ditt personliga brev. Ett säkert kort är att spara ansökan i pdf-format. Det är ett format som alla kan öppna. Word är också ett bra alternativ som i princip alla arbetsgivare kommer att kunna öppna. Däremot ska du vara försiktig med om du skriver ditt brev på en iPhone eller på en iPad. Om du mejlar iväg ett brev du skrivit direkt därifrån kommer det att få ett format som de flesta inte kan öppna på en dator. Du behöver gå in på Exportera och välja till exempel pdf och sen mejla iväg det.

 

Hjälp med personligt brev

Det finns en massa ställen på nätet där du kan hitta mallar för personliga brev. Googla på mall personligt brev så kommer du hitta exempel och gratismallar du kan ladda ner. Men kolla upp att det faktiskt är gratis. Det finns sajter där man kan skriva in sitt brev direkt på skärmen och se där och det ser toppenbra ut. När du försöker ladda ner det till en fil behöver man betala. Otroligt trist om du lagt ner tid på att formulera dig bra och sen kan du inte få hem resultatet.

När du skrivit ditt personliga brev är det bra att ta hjälp av någon kompis eller familjemedlem. Be om hjälp att korrekturläsa det. Det är svårt att upptäcka stavfel och andra saker som blivit konstiga själv. Man blir gärna hemmablind.

Följ gärna jobbcoach.se på Facebook och Instagram. Där har vi med jämna mellanrum tävlingar där du kan få hjälp av en av våra duktiga jobbcoacher att skriva ett bra personligt brev.

 

Fem viktigaste sakerna att komma ihåg när man skriver personligt brev:

  1. Anpassa brevet
  2. Svara på varför du är rätt för jobbet
  3. Max en A4
  4. Lättläst
  5. Glöm inte kontaktuppgifter

Artikelförfattare:
Agneta Ohlson
jobbcoach.se - koordinator
Agneta Ohlson
Flicka sitter på trappa med en laptop i knät

Aventus erbjuder tjänsten Rusta och matcha i Göteborg

Aventus har sedan 1986 coachat tusentals människor vidare till nästa steg i karriären. När du är redo för det steget, väljer du Aventus i Göteborg som leverantör för Rusta och matcha. Med Aventus får du gedigen jobbcoachning där allt fokus är på dig och ditt nästa jobb.