Smartphone med LinkedIn-logga på skärmen

Fixa till en sylvass LinkedIn-profil

Du har skapat ett konto, men nu då? Många stannar här och tänker att det där fixar man längre fram. Tiden går, profilen är lika död som en öken och det ser varken snyggt eller professionellt ut. Oavsett om du vill använda LinkedIn till att nätverka eller som ett verktyg i jakten på det nya jobbet är det faktiskt ganska bra om profilen är hel och ren.

 

 

Får någon verkligen jobb så här?

Absolut. Ca 70 % av de lediga jobben är dolda jobb och annonseras aldrig ut. De dolda jobben finns ofta i just dina nätverk och här kan LinkedIn vara en väg för att komma åt dem. Många rekryterare använder LinkedIn som ett av sina arbetsverktyg. När man frågar arbetsgivare om de viktigaste kanalerna för rekrytering kommer LinkedIn på tredje plats. 50% av alla arbetsgivare använder LinkedIn när de ska anställa.


Bild – ett måste

Välj en bild där man ser hur du ser ut. Med det menar vi, ditt ansikte syns tydligt och bilden är inte (alltför) pixlig. Hel och ren är ett bra ledord. Tänk på att bilden ska visa din professionella sida. Huvudet och en del av överkroppen är ofta ett bra riktmärke, titta på andras bilder. Undvik alltför avslappnade semesterbilder eller familjefoton där hela familjen står uppradad. Det är dig man ska se.

 

Skriv en sammanfattning

Sammanfattningen ska kort presentera dig, vem du är, vad du har gjort, vad du brinner för och är duktig på. Använd ditt personliga brev som stöd om du har ett men tänk på att sammanfattningen ska vara kort. Håll dig till 6-7 meningar. Är du på LinkedIn eftersom du är intresserad av ett nytt jobb? Försök att få in nyckelord som du ser används i annonser på tjänster du söker eller är intresserad av. På så vis ökar du din sökbarhet och möjligheten att en rekryterare hittar just dig när de letar efter potentiella kandidater på LinkedIn.

 

Erfarenhet – guldgruva för nyckelord

Se till så att dina tidigare tjänster finns med på din profil. Och missa inte att skriva en utförlig beskrivning under varje tjänst. Varje beskrivning är nämligen en möjlighet att få in relevanta nyckelord. Även fast du kanske inte söker jobb idag, kan du helt plötsligt stå i en situation då du gör det och då är det ganska skönt att redan ha sin LinkedInprofil på plats. 

Du kan givetvis strunta i sommarjobbet i glasskiosken för 25 år sedan, där skiljer sig inte tänket från hur man skriver ett traditionellt cv. Skriv beskrivningen antingen i brödtext eller punktform. Det är en smaksak vad man gillar, men tänk på att hålla dig kort och koncis. 

När du fyller i företagets namn dyker företaget upp som ett sökresultat om det är som så att företaget har en LinkedIn-sida. Klicka på företaget så får du med logotypen på din profil. Det gör den lite trevligare rent visuellt.

 

Även utbildningar ger möjligheter

Det är faktiskt viktigt att även lägga in relevant utbildning och kurser man har gått. Speciellt om man är i en bransch där det är avgörande om man har gått en viss utbildning eller har en viss certifiering. Tipsen är egentligen samma som vi ger för hur man ska tänka när man lägger upp sin arbetslivserfarenhet, fokusera på dina nyckelord.

 

Bon jour, sehr gut and hello 

Glöm inte att lägga till språk på din profil. Det blir vanligare och vanligare att goda kunskaper i engelska är ett krav. För att undvika att bli bortsorterad när rekryterarna är ute och letar på Linkedin är det därför viktigt att du lägger till dina språkkunskaper på din profil.

 

Kompetenser, intyg och rekommendationer

Man skulle kunna säga att kompetenserna ger möjlighet till en enklare form av referens. Lägg till några kompetenser för ditt kontaktnät att intyga. Kompetenser är också bra för att få med nyckelord på sin profil. LinkedIn hjälper dessutom till med förslag på nyckelord när du börjar skriva in i textfältet. 

Du kan ha uppemot 50 kompetenser men det blir ganska rörigt med så många. Lägg till mellan 5-10 stycken. 

Det finns också möjlighet att ge en riktig referens där man med egna ord får skriva varmt om en annan person. Det kallas en rekommendation. Du kan be om att få en och själv ge genom att gå in på en kontakts profil och klicka på de tre punkterna längst upp på profilen.

 

Gör om din adress

Varje Linkedin-profil har en unik webbadress (URL). Istället för att låta din profil ha en slumpvis vald adress som t.ex. se.linkedin.com/in/349HF83JDLW8DDE39 har du möjlighet att byta din personliga webbadress till t.ex. se.linkedin.com/in/dittnamn. 

Gör du detta blir din offentliga profil både snyggare och bättre sökbar på sökmotorer som t.ex. Google. Skynda dig att registrera ditt namn innan någon annan hinner före. När den unika adressen väl är upptagen, så är det för sent.

Gör så här: Välj “Redigera din offentliga profil” i övre högra hörnet av din profil. Under “Ändra offentlig webbadress för profil” har du sedan möjlighet att välja den adress du önskar. 


Vem ska jag skapa kontakt med?

Tänk yrkesrelation när det gäller LinkedIn. Facebook är mer för det privata nätverket och LinkedIn är för det professionella. Det betyder att det kan finnas personer som det känns OK att skicka en kontaktförfrågan till här, men som du inte vill ha som vän på Facebook. Det kan exempelvis vara nuvarande och gamla kollegor eller kunder och leverantörer. 

Det är du som bestämmer, men tänk hellre kvalitet än kvanitet när det gäller kontakter på LinkedIn. Och skriv ett personligt meddelande när du skickar en kontaktförfrågan. Det är mycket trevligare än standardmeddelandet. Detta gäller speciellt om du skickar en förfrågan till någon du kanske inte har en nära koppling till. 

Vet du en specifik person som du vill skapa kontakt med kan du alltid använda sökfunktionen för att hitta dem. Ett annat sätt att skapa kontakt som ny användare är att gå in på en sida på LinkedIn som heter ”Personer du kanske känner”. Där listas personer du kanske känner utifrån att ni exempelvis har arbetat på samma företag, gått samma utbildning eller där det finns gemensamma kontakter.

 

 

Fyra snabba tips kring LinkedIn och jobbsökande

  1. Kolla var dina kontakter jobbar - det kan vara en väg in. Ta kontakt med dem för att höra lite vad som händer inom företaget.
  2. Fyll i din profil utförligt. Tänk på dina sökord/nyckelord.
  3. Håll koll på företag du vill jobba på genom att följa dem på LinkedIn. Ibland lägger de ut annonser, och ibland kan annan information vara nyttig för att kunna klura ut när det är läge att höra av sig om att man vill jobba där.
  4. Inför en intervju - kolla upp företaget och den du ska träffa. Finns det gemensamma kontakter exempelvis?

Artikelförfattare:
Agneta Ohlson
jobbcoach.se - koordinator
Agneta Ohlson
Flicka sitter på trappa med en laptop i knät

Aventus erbjuder Rusta och matcha i Kalmar och Göteborg

Aventus har sedan 1986 coachat tusentals människor vidare till nästa steg i karriären. När du är redo för det steget, väljer du Aventus i Göteborg eller Kalmar som leverantör för Rusta och matcha. Med Aventus får du gedigen jobbcoachning där allt fokus är på dig och ditt nästa jobb.